Grupa rowerowa przy parafii Świętej Rodziny w Gdyni
Przejdź do treści

"Przez Dolinę Wisły oraz Żuławy Wiślane i Elbląskie"
Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy od stacji kolejowej w Smętowie Granicznym  dokąd przyjechaliśmy pociągiem PolRegio z Gdyni. Po pierwszym etapie drogami  leśnymi (gdzie nieco nadłożyliśmy drogi) dojechaliśmy do wybudowanego w 2013  roku mostu typu extradosed na Wiśle łączącego wsie Opalenie  w powiecie tczewskim i Korzeniewo w powiecie kwidzyńskim. Ze środka mostu  roztaczał się piękny widok na Dolinę Wisły, widoczne były zamki krzyżackie w  Gniewie i Kwidzynie no i oczywiście leniwie płynącą królową polskich rzek. Dalej  jadąc wzdłuż wałów przeciwpowodziowych dotarliśmy do bardzo ciekawej budowli  hydrotechnicznej - Zespołu Śluz w Białej Górze. Śluzy regulują gospodarkę  przepływu wodami na rzekach Nogat, Liwa i Wisła. Przy śluzie znajduje się  również przystań żeglarska gdzie zrobiliśmy sobie pierwszą dłuższą przerwę na  odpoczynek i zjedzenie posiłku.
Kolejnym celem na naszej drodze był Sztum. Dotarliśmy tam w miarę szybko i  pierwsze zaskoczenie - jedziemy ulicą, a wzdłuż niej mnóstwo ludzi, którzy kogoś  / czegoś oczekują i wypatrują, czyżby rowerzystów z Parafii Św. Rodziny w  Gdyni?! Okazało się, że nie :-) W Sztumie tego dnia odbywał się XVII Sztumski  Zlot Garbusów. Konsumując pyszne, śmietanowe lody obserwowaliśmy przejazd -  paradę wszelkiej maści pojazdów m-ki VW.
Kierując się dalej na zachód przejechaliśmy nowym wiaduktem nad magistralą  kolejową Gdynia - Warszawa i zatrzymaliśmy się na krótki postój w Twardej Górze  podziwiając mury z czerwonej cegły znajdującego się tam Kościoła pw. św. Szymona  i św. Judy Tadeusza. Co ciekawe Parafia Stary Targ została założona po raz  pierwszy przez biskupa misyjnego Prus Chrystiana w 1216 roku.
Jadąc dalej w kierunku płn. wsch. minęliśmy miejscowość Bągart gdzie  przejeżdżając nad rzeką Dzierzgoń wjechaliśmy do woj. warmińsko-mazurskiego.  Pierwszą atrakcją w województwie warm. maz. była miejscowość Święty Gaj gdzie  zlokalizowany jest neogotycki kościół filialny parafii w Kwietniewie z 1865.  Powstał on w miejscu pogorzeliska po gotyckiej świątyni z 1399. Miejsce to  jest Diecezjalnym Sanktuarium św. Wojciecha. Na wschód od miejscowości w miejscu  byłego grodziska Cholin znajduje się przypuszczalne miejsce śmierci św.  Wojciecha. W miejscu symbolizującym męczeńską śmierć Św. Wojciecha, wzniesiono  ołtarz polowy, otoczony niezwykłą Drogą Krzyżową. Na tabliczkach poszczególnych  stacji znajdują się sceny związane ze Św. Wojciechem.
Przemieszczając się kolejno miejscowościami Żuław Elbląskich ponownie  przejechaliśmy nad rzeką Dzierzgoń mostem obrotowym wybudowanym przed 1939  rokiem. Tuż przed mostem obejrzeliśmy charakterystyczny i historyczny budynek  tych rejonów - dom podcieniowy. Dalej dotarliśmy do kolejnej atrakcji - miejsca  najniżej położonego w Polsce. Znajduje się ono we wsi Raczki Elbląskie, a  najniższy punkt oznaczony jest specjalnym oznakowaniem (-1,8 m).
Ostatnim punktem naszej wycieczki był Elbląg. Mając trochę czasu do odjazdu  pociągu pojeździliśmy przy i nad rzeką Elbląg i zapoznaliśmy się ze Starym  Miastem. Udało nam się również zjeść pyszny obiad i trzeba było udać się na  dworzec PKP skąd odjechaliśmy lekko spóźnionym pociągiem TLK przewoźnika  IC.

Jadąc od strony dworca w Gdyni spotkaliśmy jeszcze Ewę, która byłą na  spacerze z pieskiem :-)

Bliższe dane na temat Białej Góry i jej atrakcji i historii: http://gmina.sztum.pl/biala-gora.html
Historia Parafii w Starym Targu: http://parafiastarytarg.pl/historia-parafii/

Parafia Świętej Rodziny 81 - 333 Gdynia ul. Kołłątaja 40 Kontakt z moderatorem 733191325